انتخاب رنگ و روانشناسی رنگ در طراحی سایت

رنگ‌ها قدرتمند هستند. چرا که نه تنها بر روی عواطف و احساسات بلکه بر روی رفتار افراد هم اثر گذارند. علم روان‌شناسی رنگ‌ها می‌تواند به شما کمک کند برندتان را تقویت کنید، فروشتان را افزایش دهید، یا حتی کاربران را مجاب کنید تا به صفحات خاصی از وبسایت شما هدایت شوند یا عملیات در نظر گرفته شده‌ای را انجام دهند. انتخاب رنگ برند در شرکت های بزرگ همانند مک دونالد اصلا اتفاقی نیست و به آن بسیار فکر شده است. این کار میتواند در کوتاه مدت و بلند مدت تاثیرات بسیاری داشته باشد و مخاطبین و مشتریان را جذب یا دفع کند و نهایتا در دراز مدت رنگی شبیه رنگ برند را هرجا که دیدند ناخوداگاه به یاد برند آن شرکت میافتند.در طراحی سایت هم به همین منوال می باشد که باید در رنگبندی سایت اصولی را رعایت کنید .

 روانشناسی طراحی سایت

استفاده از رنگ ها در طراحی سایت و لوگو

استفاده از رنگ ها در طراحی سایت بسیار مهم می باشد. شما لوگو فیس بوک و توییتر را در نظر بگیرید که هر کدام از طیف رنگ آبی استفاده کرده اند و این انتخاب با استراتژی بوده است.ولی این دلیل نمیشود که شما ها از رنگ آبی استفاده کنید .مثال نقض آن هم لوگوی اینستاگرام هست که از تنوع رنگ بسیار استفاده کرده است .بنابر این شما ابتدا باید روانشناسی رنگ ها را بدانید و در راستای اهداف شرکت و سازمان خودتان رنگ ها را انتخاب کنید.در ادامه سه رنگ اصلی قرمز ، سبز و آبی را بررسی می کنیم:

  • رنگ طیف آبی

طیف رنگ آبی نشان دهنده اعتماد ، امنیت ، ثبات و آرامش ،صلاحیت ، پایداری ، وفاداری و بهره وری است. آبی روشن میتواند نماد طراوت و انرژی بخشی باشد. رنگ آبی اغلب توسط شرکت های بزرگ و بانک ها مورد استفاده قرار می گیرد چرا که قابلیت جذب اعتماد زیادی در این رنگ نهفته است.همچنین برای سایت های درمانی و کلینیک ها ، دندانپزشکی ، علوم پایه و غیره استفاده می شود. با همه این نکات مثبت اما استفاده بیش از حد رنگ آبی در وب سایت میتواند نمایی سرد و بی روح به مخاطب القا کند و همچنین این رنگ برای بی اشتهایی استفاده می شود بنابراین استفاده از این رنگ برای کسب و کارهای مرتبط با تغذیه و مواد غذایی همانند رستوران و فست فود و غیره اصلا توصیه نمی شود.

نمونه برندها و لوگوهای معروف با این رنگ :

روانشناسی طراحی لوگو رنگ آبی
  • رنگ طیف قرمز

رنگ قرمز نشان دهنده احساسات تند و شدید، عشق ، انرژی ، اضطرار ،هیجان و حرکت و خطر می باشد. رنگ قرمز ناخودآگاه باعث افزایش ضربان قلب و سریع شدن سرعت تنفس می شود.رنگ قرمز همچنین نشان دهنده احساسات خشم ، جنگ ، عصبانیت و آتش است.

در استفاده از رنگ قرمز به هیچ عنوان زیاده روی نکنید که می تواند مخرب باشد.این رنگ به دلیل ایجاد هیجان و اشتها برای فست فود ها ، رستوران ها زیاد استفاده می شود .همچنین این رنگ برای سایت های ورزشی ، سرگرمی و هیجان ، مد و فشن و سرویس های اضطراری همچون آتش نشانی ها بسیار مناسب می باشد.عموما از این رنگ برای کالاهای لوکس ، وب سایت های درمانی و سایت های مرتبط با طبیعت و آرامش مناسب نمی باشد.

از جمله برندهای معروف :

روانشناسی طراحی لوگو رنگ قرمز
  • رنگ طیف سبز

رنگ سبز نشان دهنده تعادل و هماهنگی است و همچنین برای رشد و پویایی ، سرزنده بودن ، سلامت ، ثروت ، ارامش ، باروری ، موفقیت و صلح استفاده میگردد.

پیشنهاد می شود به منظور ایجاد آرامش در وبسایت های مرتبط با طبیعت و کوه و جنگل استفاده شود. همچنین از این رنگ برای سایت های مرتبط با علم و سلامت ، جهانگردی ، منابع انسانی و غیره استفاده می گردد.اما پیشنهاد میگردد از این رنگ برای مضامین تکنولوژی و کالاهای لوکس استفاده نشود.

از جمله برندهای معروف :

روانشناسی طراحی لوگو رنگ سبز